Blog

Nemme måltider til løbetræningen

I en travl hverdag kan det være svært at finde tid til at lave mad. Især hvis du træner, og derfor spiser mere, skal der bruges en del tid på at lave gode, sunde og nærende måltider mange gange om dagen. Vi har derfor samlet en oversigt over en række måltider, som du kan spise, når du gerne vil have det bedste mad til at holde din krop sund og frisk. I løbet af en dag indtager du normalt tre hovedmåltider og mellem to og tre hovedmåltider, til dem kan man godt have brug for lidt inspiration, derfor får du vores bud på gode alternativer til maden under træningen.

Morgenmåltidet er dagens vigtigste måltid

Der er en sandhed i ordsproget ”morgenmaden er dagens vigtigste måltid”. Når du træner, skal du som tommelfingerregel tidligst træne en til to timer, efter du har spist dit seneste måltid. Men det kan være rigtigt svært at nå, hvis du træner om morgenen. Vil du løbe om morgenen frem for om aftenen, kan det i stedet anbefales at drikke et glas vand og spise en skive brød eller en banan. På den måde har du lidt energi i maven til løbeturen, som kroppen kan bruge. Er det ikke nok, vil kroppen bruge af dine fedtdepoter eller aftensmaden fra i går, hvis der er noget tilbage. Det vigtigste er, at du spiser et måltid, når du kommer hjem fra din morgenløbetur.

Hvis vi skal nævne nogle gode og sunde morgenmåltider, vil grovbrød med magert kødpålæg, yoghurt med frisk frugt eller en smoothie med banan være gode.

Frokost og aftensmad

Til frokost og aftensmad kan du med fordel spise en salat med grove grøntsager, og noget magert kød som kylling. Det handler om at spise mad med højt proteinindhold, som vil hjælpe din krop til at opbygge muskler og til at holde dig mæt i lang tid, så du ikke kommer til at gå sukkerkold.

Det kan være kedeligt at spise to ens måltider på en dag. Derfor anbefaler vi ikke at du spiser det samme til frokost og aftensmad. Vil du gerne spare dig selv for tiden i køkkenet, kan du i stedet lave dobbelt portion aftensmad og spise det til frokost dagen efter. Hvis ikke du spiser salat til aften, kan du blot stege et ekstra stykke kød og spise det med en blandet salat dagen efter.

Hvis det skal være nemt, er fuldkornsbrød med torskerogn et rigtigt godt alternativ. Det er fuldt af sunde fibre og kerner, og du får samtidig den gode fiskeolie fra torskerognen.

Du må ikke glemme mellemmåltidet

Mellemmåltider eller snacks er rigtigt vigtige, for dig der træner. Dine muskler forbrænder en masse, også i timerne efter du har dyrket motion, derfor er det vigtigt at tilføje næring til din krop. Det er naturligvis ikke lige meget, hvad du spiser, hvis du vil have mest muligt ud af din træning. Spis for eksempel grove grøntsager, nødder eller en proteinbar. Hos musclehouse finder du alt det, du har brug for i proteinprodukter og energidrikke, og alt hvad du trænger til for at holde din krop sund og rask, når du løber. Det gode ved at supplerer dine mellemmåltider med proteinbarer er, at de er lette at have med, og at de fås i alle de et hav af forskellige smagsvarianter. Så hvis du er typen, der drømmer om kage sent på eftermiddagen, så kan du få stillet dit behov uden at gå på kompromis med din træning og din krops sundhed.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *